Yeni Haber Gazetesi

  • Yazıtipi boyutunu arttır
  • Varsayılan yazıtipi boyutu
  • Yazıtipi boyutunu azaltır
Hata
  • JUser::_load: Unable to load user with id: 70

Kodak'a ne oldu ?

e-Posta Yazdır PDF
Kullanıcı Değerlendirmesi: / 0
ZayıfEn iyi 
Yazımı okuyanların bir çoĝu , eĝer son bir iki ayın  iş haberlerini kaçırmışlarsa , Kodak'ın battıĝına inanmayacaklardır. 1880 den beri hayatta olan  ve fotoĝraf filmi  ve fotoĝraf makinesi üretiminde bir zamanlar , uzun bir süre tekel niteliĝinde pazar payına sahip  1988'de 145.000 kişi çalıştıran  ve 1996'da 16 milyar dolar satış geliri ile 2.5 milyar dolar kârı olan bir şirketin batma noktasına gelmesine kimse inanamazdı. Ama acı gerçek , Kodak'ın iflâs noktasına geldiĝi kısa bir süre önce gazetelerin baş sahife haberi oldu. Şirket, 19 Ocak'ta  Chapter11 korunması altına alınmasını talep etti.   2003'den beri Kodak 13 fabrika ve 130 laboratuar kapattı,   ve çalışan sayısını 17.000 'e indirdi. Kodak hisseleri yüzde 90 deĝer yitirdi . Peki ne oldu da böyle bir şirket duvara çarptı

Bu sorunun yanıtı büyük olasılıkla şu cümlede yatmaktadır.  Şirketin bir innovasyon- yenilikçilik – devinden  kendi kendini yiyen, hareket yeteneĝini yitirmiş yaşlı bir kurt haline dönüşmesidir. Bunun da temelinde 1985 ' de Genel Müdür Muavini ve  Araştırma ve Geliştirme Direktörü Leo J. Thomas' ın şu sözü yatmaktadır. “Renkli fotoĝraf kadar kâr marjı yüksek ve yasal olan bir konu bulmak çok zordur.” Kısacası Kodak'ın ana ürünü her bir dolarlık satışta yetmiş cent kazandıkları fotoĝraf filmi oldu  . Kodak laboratuarları yüzlerce yeni ürün geliştirdi. Fakat yönetim ana ürün yanında  alternatif ürünleri pazara sunmaktan kaçındı. Kodak ucuz fotoĝraf makinesi yanında pahalı film satarak pazarda üstünlük saĝlamıştı. Tıpkı Gilette'in ucuz traş makinesinin yanında pahalı traş  bıçaĝı satması gibi. Fakat bu strateji deĝişen teknolojik koşullarda Kodak için yararlı olmadı. 

Kodak  ilk digital camera'yı icad etmesine karşın onu pazarlamakta üstünlük saĝlayamadı . Aĝırlık hep filim işinde idi çünkü  digital camera film development'nında kâr en çok beş cent idi. Pazardaki gelişmeleri, hareket yeteneĝini yitirmiş dev takip edemiyor , ediyorsa bile rehavetten silkinemiyordu. Cep telefonları bugün digital camera işini de nerede ise çöpe atmak durumuna gelmişti. Kodak, film development işinde geliştirdiĝi bir çok kimyasal maddeyi de kârlı bir işe çeviremedi . Aldıkları bir çok patentten yararlanamadı.

Kodak'ın içine düştüĝü bu durumun, uzun süre tekelci olmanın yarattıĝı gevşekliĝe, yöneticilerin eleştiriye tahammülü olmamasına, başka alanlara girmekteki yavaşlıĝa , daima mükemmel ürün üretmek ve pazarlamak için uzun zaman harcamaya , hızlı gelişen teknolojik ürünlerin daha hızlı pazara girmesine, film teknolojisini LCD flat TV lere uygulayamamalarına , gelişmekte olan ülkelerdeki tüketici eĝilimlerini iyi okuyamamaya  ve en önemlisi şirket liderliĝindeki sürekli kesintilere baĝlamak mümkündür.

Kodak'n yapamadıĝını Fujifilm yapmış, ucuz filmle piyasaya girmiş, digital camera işini ayrı bir  bölüm olarak geliştirmiş, development kimyasallarından bir kozmetik bölüm yaratmış,  ve  optical filim üretme bilgisini flat screen LCD ye uygulamış , yalnız bu alanda 4 milyar dolarlık yatırımla bu piyasanın yüzde yüzüne sahip olmuştur. Fuji 'de bu deĝşikliklerin mimarı Shigetaka Komori 'dir. Yaptıĝı, şirket içindeki çok hızlı deĝişim Japon geleneklerine taban tabana zıttır. Fakat bugün Kodak'ın pazar deĝeri 220 milyon dolara inmişken Fujifilm'in pazar deĝeri 12,6 milyar dolardır. Bu nedenle Komori ayrı bir yazı konusudur. Sonuç olarak denebilir ki pazar koşullarına uyulmazsa dev şirketler bile batabilir.

 

Our valuable member has been with us since Cumartesi, 22 Kasım 2014.



YAZARIN TÜM YAZILARI

FACEBOOK'TA PAYLAŞ